Rygcenter logo faelles.png

Nakkesmerter

Nakkesmerter er smerter der er lokaliseret i området omkring kraniekanten og ned mod skulderbladene. Smerter i nakken kan stamme fra mange forskellige ting og have mange årsager, men er normalt kun et udsagn for opspændt muskulatur i nakke og skulderåget. Ofte er nakkesmerter ubehagelige, og man kan føle sig stiv i nakken og opleve nedsat bevægelighed. Det fører ofte til svære hovedpiner, som kan sætte sig forskellige steder i både hovedet og ansigtet.

Hvis man f.eks. sidder meget foran en skærm og ikke får sin daglige motion eller bevægelse, kan det føles som om at dine muskler sætter sig fast, og man får lyst til at strække både nakke, hals og skuldre. Andre vil forsøge at finde et knæk som når man får kiropraktisk behandling for at få forløsning. Årsagen til dine nakkesmerter kan være for stram muskulatur som trækker op i nakken og påvirker nakkestillingen, som igen kan påvirke andre muskler, der derefter kan resultere i hovedpine. Da kroppen hænger sammen på kryds og tværs kan disse muskulære påvirkninger stamme netop fra siddestillingen foran en skærm og komme helt nede fra bækkenet som resulterer i hovedpinen. Det er derfor at man måske ofte vil høre en fysioterapeut eller anden sundhedsfaglig nærmest prædike om at skifte stilling, benytte sig af hæve-sænkeborde og bevæge sig hvis man har et stillesiddende eller kontorjob. Dette for at musklerne ikke ”sætter” sig, og da den samme stilling over længere tid ikke er gavnligt for kroppen.

Hyppige årsager til nakkesmerter

Udover nakkesmerter som følge af dårlig arbejdsstilling og for lidt motion, så kan for meget motion også være årsagen til dine smerter. Hvis du er en meget aktiv person og træner flere gange om ugen, så kan dine nakkesmerter stamme fra overtræning af visse muskelgrupper. Et eksempel kunne være en fejlstilling af skulderen, hvilket giver et ekstraordinært træk fra brystmuskulaturen, som derfor hiver i skelettet og dermed nakkemuskulaturen, hvilket medfører smerter i nakkeområdet. Derfor kan det give rigtig god mening at rådgive sig hos en fysioterapeut, der kan analysere problemet, og justere et eventuelt eksisterende træningsprogram eller forslå et alternativ til din nuværende træningsform. Andre fredelige årsager til smerter i nakken kan være:

 

  • Sovestilling

  • Dehydrering (Inkl. Tømmermænd)

  • Stress

  • Dårligt indeklima eller sensitivitet fra dufte / lugte

  • Synspåvirkning ved behov for briller eller forkert styrke i brillen

  • Kæbepåvirkning ved f.eks. hårdt eller forkert bid

 

I den alvorlige afdeling af nakkesmerter kan der være opstået en diskusprolaps eller protussion, som kan påvirke nerverne og være direkte invaliderende. Dette kan ligesom ved andre muskulære problemer give stråling ud i armen, som når armen ”sover”. Du bør derfor være ekstra opmærksom og overveje at søge professionel hjælp hos en fysioterapeut hvis:

 

  • Du har vedvarende hovedpiner

  • Meget kraftige hovedpiner der umuliggør en hverdag

  • Smerter fra brystpartiet der stråler op i nakke og hals samt venstre arm

  • Nakkesmerter som gør dig konfus og giver dig kvalme

  • Smerter der giver dig sløret syn eller sortnen for øjnene

  • Nakkesmerter der giver sig hylen for ørerne

  • Pludselige nakkesmerter efter vrid eller ”kast” med nakken fra f.eks. hård opbremsning

Nakkesmerter behandling

Alt afhængig af hvad årsagen til dine nakkesmerter er, findes der forskellige behandlingsmetoder som man kan gøre brug af. Hvis dine nakkesmerter udelukkende skyldes muskulære problemer, så behandles smerter hovedsageligt med øvelser som du kan finde i afsnittet ”øvelser mod nakkesmerter”. Øvelserne kan med fordel kombineres med korrigering af arbejdsstillinger, arbejdsbelastning samt andre årsager der kan forårsage dine nakkeproblemer. Vi vil i mange tilfælde først gribe til småøvelser, da selv små øvelser kan have store gavnlige virkninger på selv de mest alvorlige problemer. Ved decideret hovedpine og underliggende årsager kan det også være en god idé at kigge på dit indtag af vand og koffeinholdige drikke.

Øvelser mod nakkesmerter

En af de mest effektive metoder ift. at komme dine nakkesmerter til livs, er ved hjælp af øvelser. For at overkomme dine nakkesmerter kan det som rettesnor være nødvendigt at tænke på, at den stramme muskulatur skal udstrækkes og den svage muskulatur skal styrkes. Alt efter hvilke muskulært problem som måtte være grundlæggende for nakkesmerternes årsag, kan det være fint at starte med følgende:

 

  • Udstræk af brystmuskulatur

  • Udstræk af rygmuskulatur

  • Udstræk af nakkemuskulatur i flere forskellige retninger

  • Styrke musklerne mellem skulderbladene ved tilbagetrækning

  • Styrke den dybe halsmuskulatur ved at lave dobbelthage

  • Styrke den bagerste skuldermuskulatur ved kombineret tilbagetrækning og udadtrækning